Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@08:18:40 GMT

تغییر چهره آقاخانی، پژمان و هوتن شکیبا

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۶۵۵۴

تغییر چهره آقاخانی، پژمان و هوتن شکیبا

تغییر مسیر در دنیای بازیگری کار هر کسی نیست و بازیگر باید این ریسک را قبول کند که ممکن است تماشاگر او را در نقش جددیش باور نکند و پس بزند؛ ریسکی که سعید آقاخانی، پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا به جان خریدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دنیای بازیگری ترکیبی از جذابیت، دلهره، استرس، غم، شادی و شهرت را با هم دارد و شاید به خاطر داشتن همه این هاست که هر فردی هرچند بدون استعداد، حتی در تنهایی های خودش، دلش می خواهد که بازیگر شود و یا لحظه ای هرچند کوتاه این دنیا را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ سینمای ایران بازیگران فراوانی در رفت و آمد بوده اند و خاطرات بسیاری را برای ما به یادگار گذاشته اند؛ بازیگرانی که به دلیل ممیک صورت و یا تجربه بازی موفق در یک ژانر، تا آخر عمر بازیگری خود، در همان تیپ و شخصیت باقی مانده اند و تماشاگران با دیدن تصویر آنها ناخودآگاه به یاد نقش های ماندگار آنها لبخند زده اند، عصبانی شده اند و حتی گریه کرده اند.

اما در این مسیر پر هیجان، برخی بازیگران به یکباره با تغییر جدی در مسیر بازیگری خود و با بازی در نقشی کاملا متفاوت از کارنامه کاری خود، تماشاگران و منتقدان را شگفت زده کرده اند؛ چون همیشه این ترس بین بازیگران وجود دارد که بازی در نقشی کاملا متفاوت با آنچه تماشاگر، او را به یاد دارد، ممکن است با بازتاب های منفی از طرف منتقدان و مخاطبان همراه باشد به همین خاطر کمتر بازیگری این ریسک را قبول می کند تا تغییر ژانر دهد و از آن طرف تهیه کنندگان و کارگردان ها نیز معمولا برای انتخاب بازیگران فیلم و سریال های خود، به سراغ افرادی می روند که پیش از آن اصطلاحا امتحان خود را پس داده باشند و از عهده آن نقش برآیند و همین باعث می شود که تماشاگر فلان بازیگر را مدام در نقش های تکراری ببیند.

خداحاظی طولانی با نورالدین خانزاده

سعید آقاخانی نمونه ای آشکار از همین تغییر مسیر بازیگری است؛ فردی با استعداد که همزمان در نویسندگی، بازیگری و کارگردانی توانایی های خارق العاده ای دارد و با آثارش سال ها خنده را بر لبان تماشاگران سینما و تلویزیون نشانده است.

آقاخانی بازیگری را در سینما با فیلم های کمدی همچون «کلید ازدواج، بعد ازظهر سگی سگی، پیتزا مخلوط و هرچی خدا بخواد» شروع کرد و همین مسیر را در تلویزیون و این بار با کارگردانی سریال های طنز و به یادماندنی مثل «زن بابا، خوش نشین ها، راه در رو، نقطه سر خط، دزد و پلیس، خروس و شب عید» به تثبیت رساند.

اما به یکباره در سال 93 و با بازی در فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن همه را شگفت زده کرد؛ بازی در نقش مردی که نمی تواند مرگ همسرش را باور کند و هنوز حضور او را در تک تک تنهایی های خود احساس می کند. بازی به شدت درون گرا و متفاوت از کارنامه کاری آقاخانی باعث شد تا سیمرغ بلورین جشنواره همان سال برای او کنار گذاشته شود و او همین تغییر مسیر بازیگری را در ادامه با فیلم هایی همچون «اروند، آباجان، پیلوت، کامیون و قسم » تکرار کرد و که برای بازی در سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی مجددا مورد توجه داوران جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

اما آقاخانی مجددا با ساخت سریال های کمدی، بازگشتی درخشان را در تلویزیون رقم زد؛ آقاخانی با کارگردانی و بازی در سه فصل مجموعه طنز «نون خ» برای تلویزیون و «راز بقا» برای شبکه نمایش خانگی ثابت کرد که هنوز دود از کنده بلند می شود.

دادگاهی برای پژمان جمشیدی

پژمان جمشیدی از دیگر افرادی است که این تغییر مسیر جدی را دو بار تجربه کرده است؛ بار اول با خداحافظی از دنیای فوتبال و ورود به عالم بازیگری و این اواخر با تغییر مسیر از ژانر کمدی و بازی در نقش های جدی؛ جمشیدی که در سال 89 برای نخستین بار در سریال «ساختمان پزشکان» و در نقشی کوتاه جلوی دوربین رفته بود، به صورت جدی در سال 92 و با سریال کمدی «پژمان» به خوبی دیده شد و توانست در ادامه همین مسیر کمدی و طنز را با فیلم های «خوب بد جلف»، «لونه زنبور»، «تگزاس 1 و 2»، «شیشلیک» و در نهایت سینمایی «دینامیت» تثبیت کند و خود را به عنوان بازیگری طناز به سینمای ایران معرفی نماید. بازیگری که حالا حضور او در هر فیلم سینمایی خیال تهیه کننده را برای گیشه راحت می کند.

پژمان علاوه بر سینما همین مسیر صعودی موفقیت را همزمان در تلویزیون نیز تکرار کرد و توانست جایگاه خوبی در میان تماشاگران سخت پسند رسانه ملی بدست آورد؛ او که با سریال «پژمان» در شبکه سه کار حرفه ای خود را شروع کرده بود، با دو فصل سریال «دیوار به دیوار» و بازی فوق العاده و طنازانه خود در سه فصل از مجموعه خوش ساخت «زیر خاکی» این جایگاه را به خوبی حفظ کرده است و حالا با حضور در سریال طنز «آفتاب پرست» و در نقش جمال پورشه، حضور موفق دیگری در شبکه نمایش خانگی دارد.

اما پژمان جمشیدی با بازی کاملا جدی و متفاوت از کارنامه خود در فیلم سینمایی «علف زار» توانست علاوه بر نامزدی بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره چهلم فجر، در فروش فوق العاده 18 میلیاردی این فیلم در سینماها تاثیر بسزایی داشته باشد. پژمان پیش از علف زار برای فیلم «سوتفاهم» و در نقشی کاملا جدی توانسته بود نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فیلم فجر شود.

از حبیب لیسانسه ها تا عبدالحمید ریگی

در کنار اسامی همه افرادی که در این تغییر مسیر بازیگری موفق بوده اند، نمی شود براحتی از کنار نام «هوتن شکیبا» عبور کرد؛ کسی که سال ها در صحنه تئاتر مشق بازیگری می کرد، خاک صحنه می خورد و در گمنامی برای اهالی سینما، برای خودش اسم و رسمی داشت و علاوه بر بازیگری به خاطر جنس صدایی که داشت، عالم صداپیشگی را نیز به صورت حرفه ای تجربه کرده بود و شاید در همان سال های ابتدایی پخش مجموعه کلاه قرمزی، کمتر کسی می دانست که هوتن، صداپیشه شخصیت دیبی در این مجموعه عروسکی است و حالا صدای او به عروسک هایی چون «بچه و شاباش» در برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب جان داده است.

اما بینندگان تلویزیون و اکثر مردم او را با شخصیت «حبیب» در سریال طنز و کمدی «لیسانسه ها»ی سروش صحت شناختند؛ سریالی که به دلیل استقبال تماشاگران به فصل دو و سه نیز رسید تا حبیب همچنان به دنبال دختر مورد علاقه خود سکانس ها و پلان های این سریال را درنوردد.

اما همه چیز برای هوتن شکیبا در سال 97 برای بازی در فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به یکباره تغییر کرد؛ بازی در نقش «عبدالحمید ریگی» برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروه تروریستی، آنچنان همه را شگفت زده کرد که تا مدت ها بازی درخشان او نقل اهالی سینما شده بود و داوران جشنواره فیلم فجر نیز در همان سال با دادن سیمرغ بهترین نقش اول مرد، این بازی را تحسین کردند.

اما این تغییر مسیر در عالم بازیگری به همین یک فیلم ختم نشد و شکیبا با نقش آفرینی در فیلم هایی همچون «عامه پسند، ابلق، تی تی و ملاقات خصوصی» ثابت کرد که گزینه مناسبی برای نقش های پیچیده و کاملا جدی است.

بیشتر بخوانید؛

دوزیست؛ صدرنشین اکران مردادماه/ فروش میلیاردی ابلق تنها در ۳ روز گیشه در دستان شاکردوست / الناز با فیلم‌های تی تی و ابلق رکورد می‌زند؟

منبع: دانا

کلیدواژه: مسیر بازیگری پژمان جمشیدی فیلم سینمایی بازی در نقش هوتن شکیبا تغییر مسیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۶۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

مهدی فرجی در حالی به نشست خبری سریال «نون‌خ» آمد که هم مخاطبین و هم رسانه‌ها از او پرسیدند این مجموعه تلویزیونی ادامه خواهد داشت یا خیر. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سریال «نون‌خ» پس از گفت‌وگوی هنرمندان و عوامل این مجموعه تلویزیونی با مردم در سامانه 162، مقابل رسانه‌ها نشستند تا به سؤالات پاسخ دهند. اما در کنار سعید آقاخانی و چند تن از بازیگران دیگر، امیر وفایی هم که نام او از قبل برای حضور در این نشست اعلام شده بود به پرسش و پاسخ با خبرنگاران نرسید. 

در کنار مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال، مسعود کریمی خضرا به عنوان مدیر گروه طنز مرکز سیمافیلم به نشست خبری آمده بود. همچنین صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءالله وروایی هم پاسخگوی اهالی رسانه شدند. نشست خبری با موفقیت این سریال در جذب مخاطب و پیشرفتِ‌در این حوزه نسبت به فصل گذشته آغاز شد. 

مهدی فرجی در این باره گفت: امسال این سریال درصد قابل توجهی از فصل پیش بیننده بیشتری داشت که دلایل مختلفی هم داشت از جمله اینکه توانستیم سراغ یک قومیت دیگر هم برویم. من امروز در سامانه 162 پذیرای بسیاری از مخاطبینی بودم که برایم جالب بود از پسربچه 8 ساله تا خانم 80 ساله درباره «نون‌خ» صحبت می‌کردند. اجازه بدهید اینجا از شخص رئیس صداوسیما و رئیس مرکز سیمافیلم تشکر کنم که میدان را هموار کردند بتوانیم به قومیت بلوچ هم بپردازیم.

اما نکته تهیه‌کننده سریال درباره حساسیت‌ها بر روی مذهب و قومیت‌ها به یکی از حاشیه‌های نشست هم تبدیل شد. چرا که او به این نکته اشاره کرد «پرداختن به قومیت‌ها حساسیت های فراوانی دارد که باید با مراقبت باشد. هر برنامه‌ای و هرکسی به راحتی نمی‌تواند به قومیت‌ها بپردازد. چرا که اصطلاحاً این کار به نوعی بندبازی است که خدایی ناکرده به کسی اهانت نشود و هرکار و هرکسی به راحتی به این موضوعات بپردازد.»

اما چرا این نکته تبدیل به حاشیه و چالش شد؛ عبارتِ خط قرمز که مهدی فرجی به آن اشاره کرد باعث شد تا خبرنگاری از او درباره خط قرمز سازمان صداوسیما و حساسیت پرداختن به قومیت‌ها بپرسد؛ او این‌چنین پاسخ داد: «شاید من نتوانستم صحبت خودم را درست جا بیندازم وگرنه اصلاً منظورم خط قرمز نبود. می‌خواستم بگویم پرداختن به قومیت‌ها آن‌قدر حساسیت دارد که برنامه‌سازان سراغش نمی‌روند چون باید به زوایای مختلف لهجه، فرهنگ، پوشش و … بپردازند. خط قرمزها در این زمینه زیاد است و به اصطلاح گفته می‌شود «سری که درد نمی‌کند چرا دستمال ببندند» از این رو همکاران کمتر سراغ قومیت می‌روند و به خود تهران می‌پردازند چون با جاهای دیگر نمی‌شود شوخی یا نقد کرد و پرداختن به آنها خیلی سخت است. اما از طرفی هم حیف است و اتفاقاً پرداختن به اینها به جذابیت سریال کمک می‌کند. مناظر شگفت‌انگیز، صنایع‌دستی درجه یک و … در شهرهای مختلف ما وجود دارد پس چرا نباید از اینها برای سریال استفاده کرد.»

فرجی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرداختنِ «نون‌خ» به موضوع کولبرها اشاره کرد و گفت: باید تشکر کنم از اینکه اجازه دادند به قصه کولبرها بپردازیم. امروز خانمی با بغض و گریه به من گفت که این سریال ما را با قصه این افراد آشنا کرد. خودمان شاید فکر می‌کردیم پرداختن به این مسایل سخت است اما تشکر می‌کنم که گذاشتند در کنار لحظات کمدی و شاد، نقد هم داشته باشیم. مردم هم امروز می‌گفتند از دلایل علاقه‌شان به کار همین است که در کنار لحظات مفرح از درد مردم هم گفته می‌شود.

سعید آقاخانی چطور «نون‌خ5» را محبوب نگه می‌دارد؟

ماشاالله وروایی یا عموکاووسِ داستان «نون‌خ» در ادامه اضافه کرد: فرزند یکی از کولبرها با من صحبت می‌کرد و درباره این می‌گفت که پدرش چه کار سخت و طاقت‌فرسایی دارد. عموم مردم این سریال را ستایش می‌کردند و می‌گفتند تلویزیون قصه‌های این چنینی بسازد. صهبا شرافتی که نقش روناک را در این سریال بازی می‌کرد از صحبت با مخاطبان در سامانه 162 گفت: فصل پنجم خیلی برایم سخت بود. من گواهینامه پایه دو نداشتم و اولین بار بود که سوار مینی‌بوس می‌شدم و رانندگی می‌کردم. این فصل خیلی برای من چالش‌برانگیز بود و لذت زیادی برایم داشت.

همان‌طور که صهبا شرافتی در صحبت‌هایش گفت کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان هم به همین نکته اشاره کرد که مردم از ما ساخت فصل بعدی سریال را می‌پرسیدند و یا می‌گفتند که «نون‌خ» به شهر و روستای ما بیاید و لوکیشن هم در این باره پیشنهاد می‌دادند.

مسعود کریمی خضرا به عنوان مدیر گروه طنز سیمافیلم در نشست خبری حضور داشت به مصدومین این سریال اشاره کرد و گفت: در این سریال گروه جانبازان «نون.خ» را داشتیم و همه شخصیت‌ها به نوعی با مصدومیت‌های مختلفی در این فصل مواجه شدند.

یکی از دیگر سؤالات چالشی این جلسه شکایت حسین صفامنش خواننده از سعید آقاخانی به دلیل استفاده از موسیقی او در سریال تصریح کرد: موضوع ربطی به آقای آقاخانی ندارد و به من به عنوان تهیه‌کننده مربوط می‌شود. ما در یکی از فصل‌ها هم از «شیرین شیرین» آقای محمدیان استفاده کردیم که او تماس گرفت و بسیار هم تشکر کرد و گفت این موسیقی موجب شعف و تحسین شده است. ما در بخش کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی موضوع مالکیت معنوی نیستم اما تصورم نبود شکایت کنند. فکر می‌کردم او زنگ می‌زند و می‌گوید دمت گرم، وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. البته درباره حقوق مادی و معنوی این حق با آقای صفامنش است و حتماً برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این 2 فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره کنیم. اما سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود اما نشد از ایشان استفاده کنیم. آرزو دارم موفق باشند.

فرجی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا سازمان صداوسیما به عنوان سفارش از آنها خواسته به سمتِ بلوچستان بروند، افزود: اگر به تاریخچه «نون‌خ» از فصل اول تاکنون نگاهی بیندازیم اینکه به قومیت کُرد بپردازیم کاملاً پیشنهاد خود آقاخانی بود. من متنی را به او دادم و گفت خیلی متن خوبی است اما انگیزه‌ای ندارد مگر اینکه به سمت یکی از قومیت‌ها برویم. ریاست سازمان صداوسیما در دیدار اخیری که با عوامل داشت گفت با محوریت قوم کُرد هر بار به یک قوم دیگر هم پرداخته شود و خود آقاخانی هم دغدغه همه ایران را داشت. اما این نکته را هم بدانید کسانی که در تلویزیون کار می‌کنند شاید سفارشی کار می‌کنند چون کارفرمای ما تلویزیون است اما مذاکره می‌کنیم و سعید آقاخانی هم خیلی ظریف سراغ موضوعات می‌رود. خود ما ممیزی‌های اولیه را انجام می‌دهیم و می‌دانیم کجا ممکن است به کسی بربخورد.

اما نکته دیگر که سؤال خیلی از خبرنگاران و اتفاقاً مردم در سامانه 162 بود به ساخت فصل ششم «نون‌خ» برمی‌گشت. فرجی در این باره چنین گفت: درباره سری ششم صحبت کردن زود است. آقای آقاخانی پستی گذاشت و گفت این فصل پایانی بر مجموعه «نون.خ» است.

تهیه‌کننده سریال همچنین درباره آخرین وضعیت سعید آقاخانی و مصدومان «نون‌خ» چنین توضیح داد: هفت نفر دست و پایشان شکست. آقای آقاخانی هم از ارتفاع سقوطی داشت که 10 روز بستری بود و او را در ادامه فیلمبرداری با عصا دیدیم و باعث شد کمی نقشش تغییر کند. خوشبختانه الان ایشان سلامت هستند و مشکلی ندارند. 

فرجی همچنین در خصوص اینکه آیا قرار است فیلم سینمایی «نون‌خ» ساخته شود یا خیر، افزود:  درمورد سینمایی کار نه صحبت خاصی شده و نه تصمیمی برای ادامه ساخت این سریال در ورژن سینمایی گرفته شده است.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ادای نامطلوب گویش بلوچستان و ماجرای دلخوری کرمانی‌ها، تأکید کرد: من هیچ نقدی درباره گویش بلوچ ها ندیدم. ما بازیگران مختلفی از زاهدان و زابل و نقاط مختلف استان داشتیم. درباره کردها هم همینطور بود و از شهرها و نقاط مختلف در کار حضور داشتند. اما درباره هموطنان کرمانی بایستی این توضیح را بدهم، من توضیحاتی به مسؤولان کرمان دادم و گفتم سوتفاهمی ایجاد شده و برخی نکاتی که مطرح می کردند هیچ ارتباطی با کرمان نداشت. فردی هم که نشان دادیم هزار کیلومتر قبل تر از کرمان بود و هیچ کدام از خانواده اش هم لهجه کرمانی نداشتند. ما از خود مردم کرمان هم نظر نارضایت گونه نداشتیم.

فرجی در خصوص اینکه آیا سریال حذفیات و سانسورهایی داشته یا خیر، خاطرنشان کرد: سعید آقاخانی علاقه‌مند بود منطقه ای انتخاب شود که لنج و دریا و جذابیت های بصری داشته باشد که بعد از جمع‌بندی قومیت بلوچ انتخاب شد. بالأخره به طور طبیعی حذفیاتی داشتیم اما آن‌قدر نبود که به کار ما آسیب بزند. شاید از بسیاری از سریال‌های معمولی ممیزی ما کمتر بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله به نون‌خ و آقاخانی: برای اینستاگرام سریال ساخته بودید؟
  • تغییر چهره «خاله الیویا» در سریال «قصه‌ های جزیره» پس از گذشت ۳۴ سال (عکس)
  • آغاز اما و اگر‌ها برای ادامه «نون خ»
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت ۹ نهم کامل
  • آقای بهرام افشاری، در ماجرای اخیر پایتخت، بی‌معرفتی کردید
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید
  • آخرین وضعیت سعید آقاخانی و ادامه سریال «نون‌خ»
  • آخرین وضعیت سعید آقاخانی بعد از سقوط از ارتفاع
  • آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»